big slide
נחש עם תפוח

נחש לפי התורה זה סמל לערמומיות חלקלקות ואפילו רוע. כמעט כולם מכירים את הסיפור המפורסם על המעשה הרע של הנחש שפיתה את חוה לאכול מעץ הדעת.

בעקבות כך גם אדם אכל מאותו עץ אסור וה' העניש את כל אחד בעונש. את האדם - בעבודה קשה כדי לחיות, וכמובן שככה גם היום צריך ללמוד כמה שיותר טוב כדי לעבוד בעבודה כמה שפחות קשה("בזיעת אפך תאכל לחם").

את האישה (חוה) - ללדת ילדים בכאב וגם היום רואים שלאישה זה ממש סבל ללדת וזה כרוך בכאבים עזים ואפילו סיבוכים מסוכנים("בעצב תלדי בנים"). ואת הנחש- ה' לקח לו את הרגליים והידיים והשאיר לו רק את הגחון ("על גחונך תלך").

הסיפור הזה בא להראות את הרוע של הנחש שרצה שאדם וחווה יחטאו אפילו שלנחש עצמו לא יוצא שום דבר טוב מהעניין הזה.


סיפורים בתורה שבו הוזכרו הנחשים היו בדרך כלל סיפורים רעים על נחשים ולא גרמו לנחש להראות טוב יותר בעיני הקורא.

הסיפור על המגפה שפגעה בעם ישראל שבאה בדמות נחשים שרפים(לידע כללי ארס של שרף עין גדי, ארסי כמעט פי 2 מארס של נחש צפע ארצישראלי) שהכישו את עם ישראל וגרמו להרג רב גם הופסקה על ידי נחש. ה' אמר למשה להכין נחש שעשוי מנחושת ולהציב אותו על נס (מקום גבוה) וכל מי שרק מסתכל על הנחש ינצל.

אז השאלה שנשאלת היא, האם נחש ממית? או מרפא? או שאפשר לשאול גם בצורה יותר ברורה.. הנחש הוא דבר טוב או דבר רע?
התשובה לשאלה זו היא "לא הערוד (נחש) ממית אלא החטא ממית", זאת אומרת לא הנחש הוא מה שהורג, אלא החטא שאותו בן אדם שהוכש ביצע, משמע הנחש הוא כמו שליח. עם ישראל חטא במשהו לפני שמגיפת הנחשים השרפים היכתה בהם , וזו הסיבה שהנחשים הגיעו והמיתו הרבה.

ובקשר לנחש הנחושת הסיבה ששמו אותו למעלה לא היה כדי להראות שאם יסתכלו על הנחש הם יירפאו אלא כדי להראות שאם הם יסתכלו למעלה (וזו הסיבה שמשה שם אותו על נס כמו שאמרו מקום גבוה) , ולמעלה משמע לשמיים לה' ולא לנחש , הם יירפאו.


עוד סיפור מעניין על תפקידו של הנחש בעולם הזה אפשר לראות בדמות מאוד מפורסמת ששמה בר כוכבא, בר כוכבא היה בן אדם בעל כוח עצום שאפילו אי אפשר לתאר, הוא הגן על העיר ביתר מלגיונות אימפריית רומי העתיקה במשך 3 שנים של לוחמה מתמשכת , לבר כוכבא היו גם מתנגדים שאחד מהם גם שיקר עליו שהדוד שלו מרגל לטובת הרומאים, שכמובן זה לא היה נכון, הדוד ששמו היה ר' אלעזר המודעי היה מתפלל ותענה בשביל שעם ישראל יינצל מהרומאים ורק בזכות זה גם הם הצליחו. כאשר בר כוכבא שמע על הסיפור על הדוד שלו בעט בו בחוזקה והרג אותו.

ואמר לה' אל תהיה איתי ואל תעזור לי... אבל גם אל תהיה נגדי. כמובן שאחרי המעשה הזה לא היה מי שיתפלל על עם ישראל והרומאים פרצו לעיר ביתר והרגו את בר כוכבא. כאשר חיילי אדריאנוס שהיה המנהיג של הרומאים סיפרו לו שבר כוכבא מת הוא שאל "מי הרג אותו?" אחד החיילים אמר "אני" אז אדריאנוס ביקש ממנו ללכת להביא אותו...

כאשר החייל הלך לחפש את בר כוכבא הוא מצא אותו עם נחש כרוך סביב הצוואר, ואם אתם תוהים מה הקשר? אז כמו שאמרתי מקודם "לא הערוד (נחש) ממית אלא החטא ממית", לא ליגיונות רומי החזקים הם אלה שהרגו את בר כוכבא, אלא החטא שלו שהוא התגאה בכוח העצום שלו ואמא לה' במילים אחרות "אל תתערב אני יכול להסתדר לבד עם כל הכוח שלי".

וכמובן שאי אפשר סיפורים מהיהדות בלי סיפורי גמרא\תלמוד. אז הגמרא מספרת מעשה שרבי יוחנן היה חלש ומאוד זקן שכבר הגבות שלו ירדו למטה והפריעו לו לראות, בא רב כהנא ורצה לשאול אותו שאלה ,רב כהנא גם הוא היה מאוד זקן שכבר שפתיו היו פרודות ומשוכות והיה נראה כאילו מחייך. כאשר הוא בא לשאול את השאלה ביקש רבי יוחנן שירימו את הגבות שלו כדי שיוכל לראות את רב כהנא. וכאשר ראה את רב כהנא "מחייך" הוא חשב שהוא מלגלג עליו. וזה גרם לו צער, עקב גרימת הצער הזו הוא גרם לרב כהנא למות (כנראה הוא חשב עליו לרעה), שתלמידיו הודיעו לו שהוא נפטר הוא אמר להם ראיתם איך הוא צחק עליי? תלמידיו אמרו לו " הוא לא צחק עליך, הוא תמיד נראה ככה בגלל ששפתיו פרודות ומשוכות".

כאשר הוא שמע על זה הלך מיד לקברו של רב כהנא על מנת לבקש סליחה, וכאשר נכנס לאזור של הקבר ראה כמובן נחש שהיה בכניסה לקבר ולא נתן לו להיכנס. ביקש רבי יוחנן מהנחש "תן לרב לבקר את קבר התלמיד שלו" והנחש לא זז, ביקש שוב רבי יוחנן "תן לחבר לבקר את קבר חברו" והנחש לא זז ממקומו. בבקשתו השלישית של רבי יוחנן הוא אמר "תן לתלמיד לבקר את קבר רבו" וכאשר הוא אמר את זה זז הנחש ממקומו לנתן לו להיכנס.

מקרה זה בא להראות שוב שהנחש הוא שליח ה', ולא זז ממקומו בשתי בקשות הראשונות מכיוון שבבקשה הראשונה רבי יוחנן אמר שהוא הרב (מה שאומר במילים אחרות שהוא יותר חכם וצדיק) ורק כאשר אמר תן לתלמיד לבקר את הקבר של הרב שלו ובמילים אחרות התגבר על חטא הגאווה, פתח לו השליח (נחש) את בדרך לקבר.


עוד נגיעה קלה בנושא חלומות על נחשים. לפי היהדות אם בן אדם חולם חלום ובחלומו רואה נחש דבר זה מסמל מספר דברים:

  1. קשר לענייני רפואה
  2. קשר לענייני קירבה משפחתית
  3. הצלחה כלכלית
  4. אם חלם רווק- יש סיכוי שיתחתן בקרוב
  5. אם חלם אדם נשוי- צפוי להתאלמן.
  6. התפתחות מינית

יחד עם זאת יש לציין שבן אדם חולם לפעמים על משהו שהוא חשב עליו או היה טרוד בו כל היום, מה שאומר שאם קרה מקרה שקניתם נחש חדש וכל היום חשבתם עליו ואתם חולמים על נחש...אין צורך להיבהל או לנסות לפרש את החלום.

גידול נחש על פי פסיקת רב הוא אינו מומלץ, אין איסור בדבר וזו לא עבירה.
אך אני סיפרתי במאמר זה מספיק מקרים של נחשים ביהדות על מנת להביא לכם, מגדלי הנחשים, את התמונה המלאה כדי שתוכלו לבחור את דרככם בידיעה שאתם יודעים כמעט הכל.

בעליי החיים היו פה לפנינו ואולי יהיו פה גם אחרינו ואחד המקורות העתיקים שמזכירים התייחסות ושמות של בעליי חיים הוא התנך, כמובן שבעליי חיים צוירו על-ידי תרבויות עתיקות יותר אפילו לפני שהומצא הכתב...

אבל בעליי החיים היו חלק מהחיים הרבה יותר ממה שהם היום.
היום כמעט ולא רואים בעליי חיים בטבע בגלל שטח המחייה ההולך וגודל של האדם הדורס את שטחי המחייה של בעליי החיים.

זוחלים בתנך:

בחלק הזה אני יציג את הזוחלים שהילכו\זחלו על הארץ שלנו בתקופת התנך ועד היום, למרות שלא תמיד יודעים בוודאות אם אותו שם שמוזכר בתנך הוא באמת השם של אותו זוחל שאנחנו מכירים היום.

נחשים:

שם: אפעה מגוון
שם מדעי: Echis coloratus
שם לועזי: Saw-Scaled Viper
מוזכר בפסוקים: ראש פתנים יינק תהרגהו לשון אפעה (איוב כ, טז)


שם: שפיפון הנגב
שם מדעי: Pseudocerastes persicus fieldi 
שם לועזי: Persian Horned Viper
מוזכר בפסוקים: נחש עלי דרך שפיפון עלי ארח (בראשית מט, יז)


שם: צפע ארצישראלי
שם מדעי: Vipera palaestinae
שם לועזי: Palestinian Viper
מוזכר בפסוקים: משרש נחש יצא צפע (ישעיהו יד,כט)


לטאות:


שם: חרדון צב מצוי 
שם מדעי: Uromastyx aegyptius
שם לועזי: Egyptian Dab Lizard
מוזכר בפסוקים: החלד והעכבר והצב למינהו (ויקרא יא, כט)


שם: ישימונית מצויה
שם מדעי: Stenodactylus sthenodactylus
שם לועזי: Elegant Gecko
מוזכר בפסוקים: שממית בידיים תיתפש והיא בהיכלי מלך (משלי ל, כח)


שם: כוח אפור
שם מדעי: Varanus griseus
שם לועזי: Gray Monitor
מוזכר בפסוקים: והאנקה והכח והלטאה (ויקרא יא, ל)


שם: לטאה זריזה
שם מדעי: Lacerta laevis
שם לועזי: Lebanon Lizard
מוזכר בפסוקים: והאנקה והכח והלטאה (ויקרא יא, ל)


שם: חומט פסים
שם מדעי: Mabuya vittata
שם לועזי: Bridled Skink
מוזכר בפסוקים: והחומט והתנשמת (ויקרא יא, ל)


צבים:

שם: צב יבשה מצוי
שם מדעי: Testudo graeca
שם לועזי: Greek Tortoise
מוזכר בפסוקים: החלד והעכבר והצב למינהו (ויקרא יא, כט)


תנינים:

שם: תנין היאור
שם מדעי: Crocodylus niloticus
שם לועזי: Nile Crocodile
מוזכר בפסוקים: וישליכו איש מטהו ויהיו לתנינים (שמות ז, יב)

כתבו תגובה...
0 תגובות

מגדירים


הערוץ שלנו ביוטיוב

 
fbannergroup